fredag 11. oktober 2013

Mormors gryteunderlag

 Min mormor var flink til å hekle så da jeg kom over disse på nett gikk tankene til verdens beste mormor og noen av hennes grytekluter. Disse hadde jeg sett før og måtte bare prøve, jeg valgte og hekle dem som gryteunderlag da de er tykke og gode.
 
 Jeg prøvde meg litt frem med forskjellig garn fra garnlageret og resultatet ser dere her,
Denne er heklet i garn fra Søstrene grene, et garn som passet perfekt til dette.
 
Her har jeg brukt Mor Aase bomull, det var litt for tynt. Denne ble ikke så tett og fin som de andre, men kan godt brukes. Denne heklet jeg også litt større.
 
Her har jeg brukt to forskjellig garn, det sorte er Petunia fra Pt og det hvite er Puppets - Lyric.
Denne ble også tett og fin og fikk den litt spesielle effekten.
 
 Hvis noen har lyst til å prøve så gjorde jeg det slik:
Først hekler du et rute nett,
Hver rute består av to luftmasker og en stav.
Legg opp 61 luftmasker, snu og hekle en stav i 8 luftmaske fra nålen.
Hekle så to luftmasker, hopp over to luftmasker så en stav i neste luftmaske.
Dette gjøres ut omgangen, snu så med 5 luftmasker.
Fortsett slik til du har like mange ruter begge veier.
Jeg synes 19 ruter ble en passe str. Skal du ha den mindre eller større må du trekke fra eller legge til to ruter for å få det til å gå opp.
 
Så skal det hekles staver, (se bilde) 4 staver  bortover, 4 staver nedover, 4 staver bortover og 4 staver oppover.
Fortsett slik til du har tettet hele rutemønsteret.
Her kan du variere med farger, egentlig bare fantasien som setter grenser.
 
 
LYKKE TIL :)
 
 


11 kommentarer:

  1. Så spennende dette så ut! Det har jeg aldri prøvd, fikk lyst til å prøve :)

    SvarSlett
  2. Hei og ho, takk for att du deler. De så virkelig gode ut..må prøvehekle her jeg og.. smart måte å gjøre det på!

    SvarSlett
  3. De vekket minner ja, slike hadde min mormor også :)
    Ble veldig fine :) Nyt helgen din! Her er strålende sol, må nok ut å nyte høsten :)

    SvarSlett
  4. Så flotte. Likte særlig godt den svart/hvite. D

    SvarSlett
  5. Så stilige disse var! Har ikke sett grytekluter/bordskånere av denne typen før. Takk for at du deler fremgangsmåte!

    SvarSlett
  6. Så fine, har ikkje sette desse før.

    SvarSlett
  7. Så artig mønster! Denne teknikken har jeg ikke sett før. Så fint at du deler oppskrift, kanskje jeg prøver meg på denne teknikken en gang :-)
    Ha en fortsatt fin mandag! :-)

    SvarSlett
  8. De her såg kjempe kjekke ut. Har sett sånn teknikk før, men du fikk vist hvor enkelt det er da. Flink du er som "hiver" deg over nye teknikker. Ha ei kjempe fin uke!! klem

    SvarSlett
  9. De er bare SÅ utrolig fine ;o)

    SvarSlett
  10. Disse var fine. Men det så veldig avansert ut. Vet ikke helt om jeg skjønte det, men skal jammen meg gjøre et forsøk :)
    Ønsker deg en fin helg!
    Anette

    SvarSlett
  11. Min Mormor heklet også slike til gryteunderlag. Jeg har to av de hun laget. Så Har hatt lyst til å prøve meg på disse. Så jeg "låner" denne og prøver meg. God helg.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...